fredag 26 juni 2015

Syrénsaft

Efter att ha hört en massa lovord på Facebook om att "den är så god" har jag då fallit för grupptrycket och gjort en egen laddning av den så hyllade drycken, syrénsaft, Den blev verkligen jättegod och jag kommer absolut att göra den fler gånger.
Den är superenkel att göra och om ni vill får ni nu receptet som jag använde mig av, kan dock inte länka till någon speciell källa då jag gjorde en egen variant efter att ha läst en massa olika recept på nätet.

Ingredienser

45 "klasar" lila Bondsyrén
2 liter vatten
2 kg strösocker 
2 ekologiska citroner
60 g citronsyra (två påsar)

Gör så här

  • Plocka lös alla blommor
  • Koka upp vatten och strösocker.
  • Rör i citronsyran när sockervattnet kokat upp.
  • Tvätta av och skiva citronerna.
  • Lägg i citronskivorna och syrénblommorna i sockervattnet och rör om.
  • Låt saften stå i kylskåpet i tre dygn och rör om den morgon och kväll.
  • Sila bort blommor och citronskivor.
  • Häll upp saften i rena flaskor. 
  • Voila saften är klar!!!
Förvara saften kallt ca en månad men om du vill att den ska hålla längre går den tydligen bra att frysa in. (kommer att testa det och vet inget om resultatet i dagsläget) 
Lycka till!!
Den färdiga saften.
Så här såg saften ut precis efter vi tillsatt syrener och citroner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar