söndag 2 februari 2014

Chili cheese

Jag har för första gången provat att göra egna Chili cheese, det godaste tillbehöret till hamburgare jag vet och de blev fantastiskt goda!!! Jag måste därför lägga upp receptet här så ni kan testa själva för de var mycket enkla att göra och blir lika krämiga och goda som de man köper på MAX. Originalreceptet hittade jag HÄR på den underbara matbloggen som heter Kryddburken.se.

Ingredienser till 25 stycken

2 dl finriven hushållsost
4 skivor plastad, cheddarost (såna man lägger på hamburgare) riv den fint
60 gram philadelfiaost
3 msk finhackad, grön, inlagd jalapeno

½ krm salt
I originalreceptet skulle man tillsätta någon typ av chilisås också men den hoppade jag över och tur var väl det för de blev riktigt starka av jalapenon ändå :)

Frityrsmet

1 dl vetemjöl
1½ dl mjölk (mjölken kan bytas ut mot soda eller lättöl) 
1 ägg
1 krm salt

Panering

  1. Vetemjöl
  2. Frityrsmet
  3. Panko eller ströbröd

Gör så här

Riv ostarna på "fina"sidan
Hacka jalapenon fint
Blanda ihop de rivna ostarna och jalapenon med philadelfiaosten.
Rulla små bollar ca i tsk i varje.
Rulla bollarna i vetemjöl 
Doppa bollarna i frityrsmeten.
Rulla sedan bollarna i ströbröd.
Fritera bollarna, några åt gången, i het olja i ca 45-55 sekunder. Var försiktig så ni inte bränner er och ha alltid ett lock till pannan i närheten!!!!
Låt de rinna av på hushållspapper
Nu är de färdiga att avnjutas!!!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar